Onderwijs & Zorg

Géén kind is hetzelfde!

Zorg en aandacht voor uw kinderen

Wij houden rekening met onderlinge verschillen. Een combinatie van persoonlijke aandacht enerzijds en het beroep op zelfstandigheid anderzijds, benutten we optimaal de talenten van alle kinderen.

Ons aanbod is daarom ambitieus: we hebben hoge verwachtingen van kinderen en zetten in op een stevige kennisbasis.

Dit doen we door ons aanbod te organiseren via de manier van Handelingsgericht werken. Meer hierover is te lezen in ons ondersteuningsplan.

Ontwikkeling in kaart

Een kind is volop in ontwikkeling. Het ontwikkelt zich als persoon en het is bezig zich een heleboel vaardigheden eigen te maken. Daarom vinden wij het van groot belang dat wij de ontwikkeling van uw kind goed volgen. Zo kan de leerkracht de ondersteuning geven die ieder kind nodig heeft. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de behoeften en kwaliteiten van iedere leerling en de groep.

Hiervoor gebruiken we de leerdoelen  als uitgangspunt. Binnen de lessen differentiëren we middels intensivering en verrijking. Daarnaast zijn er ondersteuners aanwezig op school die extra instructie geven maar ook kinderen die meer aan kunnen verdiepende leerstof aanbieden.

Pestprotocol: de Regenboog heeft de pest aan pesten!

Wij zetten ons pro-actief in tegen pesten. Zo starten wij het schooljaar, vanuit de groepsvormingstheorie, met de Gouden Weken, waarin we preventief extra tijd steken in het worden en blijven van een fijne groep. Pesten is namelijk een groepsprobleem. Na de kerstvakantie herhalen we deze extra inzet tijdens de Zilveren Weken.

Ook spreken we op voorhand met kinderen over dit onderwerp en aanverwante situaties. Tijdens de Week tegen Pesten geven we extra aandacht aan dit onderwerp.

Heeft u een vermoeden dat uw kind wordt gepest?

Neem dan direct contact op met de groepsleerkracht van uw kind. Samen kunnen we veel doen om het een halt toe te roepen. Contact tussen de leerkrachten en ouders is hierbij erg belangrijk.

Mocht het, ondanks onze preventieve aanpak, toch zo zijn dat er sprake is van pesten, dan zetten wij ons pestprotocol in.

Het pestprotocol is onderdeel van het veiligheidsplan. Dit plan ligt ter inzage op school.

Sfeer op school

Een veilige sfeer is voorwaardelijk voor het leerproces. We willen dat iedereen zich thuis voelt bij ons op De Regenboog, zowel kinderen als ouders en leerkrachten.

Dat betekent dat we kinderen laten merken dat ze erbij horen, dat ze mogen zijn wie ze zijn en dat we vertrouwen in hen stellen. We benaderen iedereen positief en besteden we aandacht aan een goede omgang met elkaar. Kinderen leren we om hun bedoelingen en gevoelens op een goede manier te uiten, zodat ze mogelijke problemen samen op een goede manier leren oplossen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Schooljaar 2024-2025 proberen we de methodes KiVa en Kwink uit. Deze methodes ondersteunen ons bij het begeleiden kinderen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Een van deze twee methodes zullen we in de tweede helft van het schooljaar gaan implementeren in ons aanbod. Belangrijk is dat beide methodes actief en preventief werken aan het voorkomen van pesten.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Doorgaande lijn van peuter naar kleuter

Binnen de peuter- en kleutergroepen wordt thematisch gewerkt vanuit de methode Piramide, een methode waarin alle aspecten van opvoeding en onderwijs aan jonge kinderen zijn opgenomen, van sociaal- emotionele, creatieve tot cognitieve ontwikkeling. Voor de kinderen is dit een groot voordeel: peuters komen in de kleutergroepen veel bekende rituelen, symbolen en liedjes tegen. De dagritmekaarten en het planbord zijn hiervan goede voorbeelden. Ook sluit het leerstofaanbod op elkaar aan.

Spelend leren

Het leerstofaanbod in de peuter- en kleutergroepen wordt thematisch vormgegeven. De thema’s in de kleutergroepen duren 6 tot 8 weken en worden zorgvuldig door de kleuterleerkrachten ontworpen en gepland, waarbij het uitgangspunt spelend leren is. Dit bekenent dat de leerkracht vanuit betekenisvolle spelsituaties aansluit bij de ontwikkeling van de kinderen, om ze zo een stapje verder te laten ontwikkelen.

Schooljaar 2024-2025 is er ook een tutor aanwezig in de kleutergroepen, die in kleine groepjes kinderen de ontwikkeling van de kinderen stimuleert.

 

Digitale geletterdheid

We realiseren ons dat de samenleving waarin onze kinderen in de toekomst gaan functioneren een hele andere samenleving kan zijn dan de huidige. De digitale vaardigheden die daarvoor nodig zijn, hebben we zo veel mogelijk geïntegreerd in ons onderwijsaanbod. We laten kinderen bijvoorbeeld kennis maken met ICT-middelen, leren ze programmeren en spreken met ze over verstandig online gedrag.

ICT-middelen worden gedurende de dag op een beredeneerde wijze ingezet. Het gebruik is geen doel op zich, maar een middel dat wordt ingezet om beter aan te sluiten bij de behoefte van de kinderen. Dit betekent dat de er vanaf groep 4 regelmatig op een chromebook wordt gewerkt, met name bij het automatiseren van reken- en/of spellingsvaardigheden of het opzoeken van informatie. Daarentegen werken de kinderen bij de hoofdvakken met name in een werkschrift.

In de lagere groepen wordt gebruik gemaakt van tablets en Beebots.

Digitale geletterdheid

Kunst- en cultuureducatie

Kunst- en cultuureducatie draagt bij aan het leren kennen van de wereld om ons heen. Hierbij staan het beleven, ontdekken en ervaren van de verschillende kunst- en cultuuraspecten centraal.

We integreren cultuurintegratie zoveel mogelijk in ons dagelijks onderwijs.

Hoogbegaafdheid en sterke leerlingen

Op De Regenboog bieden we kinderen die meer aankunnen een compacter aanbod van de reguliere basisstof en extra uitdaging door Levelwerk. Hierin worden ze begeleid door onze specialist HB en sterke leerlingen en/of een van de ondersteuners.

De lat ligt hoog: er valt echt iets te leren. Levelwerk biedt materiaal voor taal, lezen, rekenen en een grote variatie aan opdrachten. Denk hierbij aan techniek, creativiteit, puzzels en denkspellen. Er is aandacht voor executieve functies en metacognitieve vaardigheden met creatieve, technische, sociale en kunstzinnige opdrachten.